Briefing de presă, susținut de Președintele Comisiei de control al finanțelor publice, Igor Munteanu, pe tema „Aeroportul Internațional Chișinău, în litigiu. Monitorizarea acțiunilor Guvernului”
Chișinău, 5 mai 2020 – Evoluțiile recente la subiectul Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) confirmă că Republica Moldova se îndreptă spre un nou litigiu la ICSID (Centrul Internațional pentru Reglementarea Litigiilor relative la Investiții). De fapt, Republica Moldova a mai avut experiența unor litigii asemănătoare. În 2013, Republica Moldova a pierdut 2,1 mln euro în fața companiei Le Bridge, iar în 2018 Republica Moldova a pierdut 400.000$ în fața unei companii polono-americane. Actuala plângere depusă de Avia Invest în fața ICSID comportă noi riscuri pentru bugetul Republicii Moldova, iar în condițiile unui buget auster, aceste riscuri au sesizat Comisia parlamentară de control al finanțelor publice.
Notez că Parlamentul Republicii Moldova s-a expus deja pe marginea AIC, adoptând o Hotărâre asupra legalității procedurilor de concesionare, în care a constatat vicierea concursului, recomandând anularea contractului de concesiune. În 2020, Curtea de Conturi a confirmat concluziile Parlamentului printr-un raport de audit și o hotărâre a Curții de Conturi.
Prin Hotărârea Parlamentului nr.141 din 4 octombrie 2019, Parlamentul a recomandat:
1. Guvernului să înainteze în instanța competentă o cerere de declarare a nulității contractului de concesiune Aeroportului Internațional Chișinău, să pună sub sechestru patrimoniul statului gestionat de concesionar (Avia Invest) și a patrimoniului Avia Invest, să evalueze posibilității de a solicita dizolvarea SRL Avia Invest de către instanță;
2. Procuraturii Generale să cerceteze sub aspect penal acțiunile persoanelor implicate în procesul de concesionare, urmând să verifice cum a fost introdusă în Anexa nr.1 din Hotărârea Guvernului nr.321 din 30.05.2013 taxa de modernizare.
În termen de 60 de zile de la adoptarea Hotărârea Parlamentului, Guvernul și Procuratura Generală ar fi trebuit să raporteze Parlamentului asupra acțiunilor întreprinse pe marginea constatărilor și recomandărilor Comisiei de anchetă, însă acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi.
În anul 2019, Guvernul Republicii Moldova (M.Sandu) a răspuns la acțiunile Parlamentului RM, înaintând o acțiune civilă depusă în instanță de APP (Agenția Proprietăți Publice), adoptând și o Hotărâre de guvern nr.431 din 04.09.2019, care abroga mai multe hotărâri de guvern pe subiectul concesionării.
Acțiunile Procuraturii Generale pe acest subiect din octombrie 2019 până în luna mai 2020 nu sunt clare. Conform atribuțiilor, Procuratura ar fi trebuit să investigheze fraudele comise la concursul de concesionare și de atribuire a contractului, aducând în fața justiției oficialii și cei implicați în presupusele fapte reprobabile. Procuratura ar fi trebuit să prezinte și un raport în fața Parlamentului RM pe cazul Aeroportului Internațional Chișinău, dar acest lucru nu a fost făcut. Au fost aceste inacțiuni ale Procuraturii Generală definite de incompetență, neglijență ori de complicitate. Ar trebui să aflăm.
După schimbarea de guvern din 2019, noul Guvern condus de PM I.Chicu a întreprins niște acțiuni în speța acestui caz, care au trezit însă mai multe întrebări. Nu sunt clare care motivele și acțiunile Guvernului și în ce măsură acțiunile sale au fost bine cântărite și argumentate. Procesul civil inițiat în instanță pe marginea anulării contractului de concesiune trenează de 4 luni, fără diligența care se cere în cazul unui subiect atât de sensibil într-un domeniu de infrastructură critică și a unui caz extrem de sensibil pentru cetățeni. Mai nou, PM I.Chicu a început să vorbească despre rezoluțiunea și nu anularea contractului de concesiune, iar în aprilie 2020, Guvernul a propus aplicarea unei impozitări cu 50% a taxei prelevate, la rectificarea bugetului, înainte de anularea contractului existent. Între timp, Primăria Chișinău ar fi refuzat eliberarea unor autorizații de construcție pentru terminalul propus de Avia Invest. Aceste acțiuni de modificare a contractului de concesionare cu Avia Invest, înafara unei decizii a instanței de judecată comportă niște riscuri pentru interesele statului în cazul unui litigiu internațional.
În aceste condiții, Comisia de control al finanțelor publice solicită guvernului să explice acțiunile sale sub aspectul riscurilor asumate, pentru a evita situația în care acestea pot defavoriza interesele statului în speța adresată la ICSID. Impozitarea taxei aeroportuare cu 50% și blocarea construcției unui nou terminal poate ajuta actualul concesionar Avia Invest în litigiul pornit la ICSID. În loc ca organele de drept să rezolve corect, legal și judicios cauza acestei concesionări proaste pentru interesele Republicii Moldova, Guvernul a furnizat niște motive noi pentru ca Avia Invest să sesizeze ICSID.
Astfel, am apărut suspiciuni rezonabile dacă ultimele acțiuni ale Guvernului nu au avut drept scop de a crea o vulnerabilitate suplimentară în privința pozițiilor statului în raport cu interesele concesionarului, atâta timp cât contractul de concesionare nu a fost anulat de către o instanță de judecată, sau dacă anumite grupuri economice, conectate politic, nu și-au dorit să preia contractul existent folosindu-se de sprijinul actualei coaliții de guvernare PSRM-PD? În consecință, un interes legitim al statului în a-și apăra un drept, în conformitate cu legea, se poate transforma într-un comportament arbitrar al unor grupuri concurente. Nu este în interesul Republicii Moldova să apară în fața ICSID în caltiate de ”parte violatoare”, în sensul încălcării drepturilor actualului concesionar al Aeroportului Internațional Chișinău, în situația în care, guvernul are obligația de a restitui aceste bunuri în gestionarea sa directă, ca urmare a vicierii ab initio a concesionării aeroportului, prin instanța de judecată națională.
Comisia de control al finanțelor publice (CFP) a reiterat Guvernului și Procuraturii Generale obligația acestor autorități de a prezenta Parlamentului RM un raport complet asupra măsurilor întreprinse în ultimele 5 luni în cazul Aeroportului Internațional Chișinău, în vederea apărării intereselor satului, în mod legal și în corespundere cu voința Parlamentului RM. Totodată, Comisia invită Miniștrii Justiției și Economiei să informeze Comisia de Control al finanțelor publice, în ședința din 12 mai, 2020, săptămâna viitoare, asupra cauzei depuse la ICSID și cine va apăra interesele RM în această cauză.
Comisia de control al finanțelor publice