Comisia parlamentară specială privind prețurile la carburanți: metoda actuală de plafonare asigură un preț cu 1-3 lei/litru mai mic decât în cazul reglementărilor precedente sau în lipsa reglementărilor

Chișinău, 19 iulie 2022Deputatul PAS, Radu Marian a prezentat vineri, în plenul Parlamentului, raportul Comisiei speciale pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere Comisia a analizat piața petrolieră începând cu anul 2001 și a venit cu o serie de concluzii și recomandări către mai multe instituții de stat. Din comisie au mai făcut parte deputații Fracțiunii ”Partidul Acțiunii și Solidaritate” Ersilia Qatrawi, Dorian Istrati, Ion Șpac.

Raportul Comisiei speciale a analizat istoricul reglementărilor, evoluția prețului în Republica Moldova comparativ cu țările europene, cotațiile internaționale, a marjelor comerciale, dar și profitabilității declarate a jucătorilor de piață.

Comisia a constatat că metodologia actuală de reglementare a prețurilor la produselor petroliere principale, deși nu este optimă din perspectiva principiilor de funcționare a economiei de piață, asigură un preț mai mic pentru produse petroliere decât în cazul mecanismelor precedente de reglementare sau decât în condițiile de piață liberă actuală. Comisia a constatat că metodologia actuală de plafonare asigură un preț cu 1-3 lei/litru mai mic comparativ cu reglementările precedente sau în lipsa reglementărilor.

De asemenea, metodologia actuală asigură că prețurile pe piața locală urmează în mare parte cotațiile internaționale. În ultimele 30 zile, prețul per litru de benzină și motorină standard a scăzut cu 4 lei. Așadar, la 19 iulie 2022, prețul maxim pentru litru de benzină-95 este de 29.9 lei, iar pentru un litru de motorină standard – 28.45 lei.

Prețul la motorină și benzină standard rămâne în continuare extrem de ridicat comparativ cu anul precedent. Această creștere este cauzată de majorarea fără precedent a prețurilor de import și a cotațiilor produselor petroliere, la rândul ei generată de războiul din Ucraina și problemele de producție a țițeiului. Comparativ cu luna aprilie 2020 (începutul pandemiei de Covid-19), cotațiile internaționale Platts (cotațiile în baza cărora se importă benzina și motorina) s-au majorat de 6 ori. Comparativ cu luna septembrie 2021, majorarea a constituit 123%, iar comparativ cu data de 20 februarie 2022, înainte de război, majorarea a constituit aproximativ 75% în vârful cotațiilor din luna iunie. În condițiile în care Republica Moldova importă din afara țării întreg necesarul său de carburanți și nu are producție proprie, țara nu are capacitate să influențeze cotațiile internaționale.

Cu toate acestea, în Republica Moldova se atestă unele din cele mai scăzute prețuri la benzină și motorină standard din Europa. În cazul motorinei standard, la situația din 4 iulie, preț mai mic decât în țara noastră s-a atestat doar în Azerbaidjan, Federația Rusă, Georgia și Belarus. La situația din 19 iulie, comparativ cu Ucraina, prețul per litru la motorină este mai mic cu 6 lei, iar comparativ cu România, prețul este, la fel, mai mic cu 6 lei, chiar și după aplicarea reducerii accizei de către statul român cu 2 lei.

”Dincolo de creșterea fulminantă a prețurilor, oamenii întotdeauna au fost nemulțumiți de faptul că atunci când cotațiile internaționale cresc, companiile locale imediat cresc prețul, iar atunci când cotațiile scad, prețul la pompă întârzie să o facă. Statul intervine prin această metodologie anume pentru a se asigura că prețul la pompă scade atunci când cotațiile internaționale urmează același trend. Ultimele micșorări de prețuri la pompă reflectă acest lucru. Dacă cotațiile internaționale vor rămâne la același nivel, scăderea prețurilor la pompă va continua”, a declarat Radu Marian, președintele Comisiei speciale pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere.

 Alte constatări ale comisiei sunt:

–   Marja comercială specifică (sau diferența dintre costul de import și prețul la pompă) pentru companiile petroliere din Moldova s-a redus în ultimii ani, urmare a aplicării Metodologiei și a reducerii acestei marje prin lege. Dacă în 2016, companiile petroliere din Republica Moldova înregistrau a 3-a cea mai mare marjă din Europa la benzină (0.22 cenți, aprox. 4 lei/litru), în iulie 2022, marja era una din cele mai mici din Europa (0.11 cenți – 2.2 lei). Situația este similară și în cazul motorinei.

–  Totodată, prețurile și profitabilitatea mai ridicată în țările vecine România și Ucraina determină ca rafinăriile din regiune și importatorii noștri să prefere livrările în aceste zone, în detrimentul Republicii Moldova. Sunt sesizate mai multe cazuri în care companiile locale petroliere, dar și transportatorii, reexportă produsele petroliere în Ucraina, ceea ce duce, în unele cazuri, la probleme cu aprovizionarea locală angro. De asemenea, limitarea prin lege a plafonului afectează în special benzinăriile mici din zonele rurale, aspect care urmează a fi abordat separat.

–     Companiile petroliere din Republica Moldova în continuare suferă de eficiență redusă. O stație din Republica Moldova comercializează în medie 1-2 tone pe zi de carburanți, în timp ce în România, volumul se poate ridica la 5-6 tone. Obiectivul Metodologiei actuale, cu marjă redusă, este inclusiv să aducă mai multă eficiență pe piața petrolieră.

–  În urma modificării legislației petroliere în luna februarie 2022 (reducerea substanțială a taxei de licență de la 260 mii lei la 3.2 mii lei), a fost atestată o creștere a numărului de importatori de carburanți, deci implicit un impact pozitiv asupra concurenței. Dacă la sfârșitul lunii septembrie 19 companii erau înregistrate ca importatori, în luna iunie, conform datelor ANRE, sunt înregistrate 24 companii, inclusiv un agricultor.

–      Pe termen mediu și lung, Comisia specială pledează pentru renunțarea la plafonarea și reglementarea prețurilor pe piața produselor petroliere. Acest lucru ar urma să aibă loc doar după consolidarea capacităților Consiliului Concurenței de a monitoriza piața și de a asigura concurență loială.

Comisia a propus și un set de acțiuni pentru mai multe instituții. Pentru Parlament, Comisia specială a venit cu recomandarea de inițiere a unui audit de performanță extern și independent a activității Consiliului Concurenței. De asemenea, Parlamentul ar trebui să examineze posibilitatea eliminării necesității de păstrare de către agenții economici a produselor petroliere principale în volum minim de 1000 m3, în paralel asigurând transpunerea Directivei UE cu privire la obligația de a menține un nivel minim de rezerve de produse petroliere în volumul echivalent pentru două luni de consum intern.

Pentru Consiliul Concurenței, comisia a recomandat anunțarea în timpul apropiat a rezultatelor investigației referitoare la posibilele înțelegeri de cartel în domeniul pieței petroliere, înaintarea în termen de 30 de zile, propuneri de modificare a legislației în vederea îmbunătățirii activității instituției, dar și intensificarea cooperării cu ANRE și SIS.

Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică se recomandă elaborarea, în termen de 45 de zile, a aplicației mobile ecarburanți.anre.md în scopul facilitării accesului către lista de prețuri la carburanți a celor care folosesc preponderent telefoane mobile.

Comisia specială salută deciziile Guvernului de a oferi suport țintit pentru industriile vulnerabile, cum ar fi rambursarea a 100% a costului accizelor la motorină pentru producătorii agricoli mici și mijlocii și reducerea costurilor autorizațiilor de transport pentru transportatori, în paralel cu liberalizarea transportului cu Uniunea Europeană. În același timp, Comisia recomandă Guvernului să examineze posibilitatea reducerii prețurilor la transporturile de persoane în trafic raional sau interraional, precum și va analiza posibilitatea de reducere a prețului la produsele petroliere pentru operatorii de transport rutier (reducerea T.V.A., restituirea accizelor, compensarea parțială a cheltuielilor).

În paralel, este foarte important ca la elaborarea politicii fiscale Guvernul să propună Legislativului măsuri de stimulare a procurării și a utilizării de către populație a mașinilor electrice.

Către municipii, Comisia recomandă întreprinderea măsurilor necesare pentru creșterea atractivității transportului public, astfel încât să fie încurajată populația să aleagă transportul public în detrimentul automobilelor și să informeze publicul despre măsurile întreprinse.

Comisia specială pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere

Acest site utilizează module cookie pentru a vă optimiza experiența de navigare. Accept Mai multe detalii...