Comisia de control al finanțelor publice a examinat un raport de audit privind eficiența proiectelor rurale finanțate din fonduri externe
Chișinău, 11 mai 2022 – Comisia de control al finanțelor publice a audiat, astăzi, rezultatele auditului performanței proiectelor finanțate din fondurile externe gestionate prin intermediul Unității Consolidate pentru Implementarea Programelor Fondului Internațional pentru Dezvoltare Agricolă (IFAD).
În cadrul misiunii de audit au fost supuse evaluării două proiecte finanțate din sursele IFAD: IFAD VI ”Programul rural de rezilienţă economico-climatică incluzivă” (anii 2014-2021) și IFAD VII ”Proiectul de reziliență rurală” (în derulare).
Evaluarea realizărilor proiectelor respective și a efectelor acestora a identificat faptul că investițiile efectuate au atins rezultate palpabile în domeniul agriculturii.
Totodată, au fost atestate şi unele carențe în procesele de implementare și de monitorizare, precum și la utilizarea, în condiții de eficiență, eficacitate și economicitate, a resurselor alocate.
Astfel, nu au fost create Laboratorul de testare a solului și Fondul de garantare a creditelor în agricultură.
Au fost imobilizate pe un termen nedeterminat și cu risc sporit de nerecuperare 22,5 mii de dolari SUA, destinate dezvoltării unui soft de management integrat.
Totodată, s-au efectuat investiții în sumă de 163,9 mii de dolari SUA în obiective care nu sunt funcționale până în prezent.
De asemenea, în raportul de audit se arată că unele autorități publice locale nu au asigurat luarea la evidență a obiectivelor de infrastructură finanțate din mijloacele IFAD, iar altele nu au asigurat întreținerea şi exploatarea corespunzătoare a acestora.
Se menționează și aplicarea de către primării a unor abordări neuniforme privind utilizarea sistemelor de irigare la scară mică. În unele cazuri acest lucru se întâmplă cu încălcarea prevederilor cadrului regulator aferent administrării și deetatizării proprietății publice, obiectivele create fiind transmise persoanelor terțe private.
Curtea de Conturi a recomandat aprobarea unui plan de măsuri privind remedierea situațiilor constatate în termen de șase luni de la adoptarea deciziei sale în decembrie 2021.
Președinta Comisiei de control al finanțelor publice, Tatiana Cunețchi, a cerut responsabililor vizați în raportul de audit să întreprindă măsurile și acțiunile ce se impun în vederea realizării complete a recomandărilor Curții de Conturi. În special, președinta Comisiei s-a referit la necesitatea contabilizării conforme a porțiunilor de drum și de poduri, a sistemelor de irigare și de alimentare cu apă, construite sau reabilitate din fonduri externe.
”Mulțumim echipei Curții de Conturi pentru munca mare și complexă efectuată. Este o misiune foarte importantă ca cetățenii să cunoască că banii oferiți de donatori sunt utilizați eficient și cu randament maxim”, a concluzionat Tatiana Cunețchi.
Vicepreședintele Comisiei de control al finanțelor publice, Artur Mija, a evidențiat faptul că nivelul de realizare a obiectivelor stabilite în cadrul proiectelor, în special ”IFAD VII, lasă mult de dorit. Deputatul a accentuat necesitatea creșterii obiectivelor setate și a gradului de realizare a acestora, astfel încât oportunitățile oferite în cadrul proiectelor finanțate din exterior să fie accesibile pentru câți mai mulți beneficiari.
Instituțiile administrației publice centrale și locale au fost atenționate că raportul auditului performanței proiectelor finanțate din fondurile externe în cadrul IFAD este publicat pe pagina Curții de Conturi, iar munca auditorului reprezintă investiția statului în transparență.
Direcția comunicare și relații publice a Parlamentului Republicii Moldova