Auditul Curții de Conturi la Ministerul Apărării a scos în evidență probleme de sistem în administrația publică privind achizițiile

Chișinău, 03 noiembrie 2021 – Instituțiile administrației publice se confruntă cu probleme de sistem în ceea ce privește achizițiile publice. La această concluzie au ajuns membrii Comisiei de control al finanțelor publice în urma examinării raportului auditului conformității achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Apărării în anii 2019-2020, prezentat de Curtea de Conturi.  

Principalele aspecte problematice identificate sunt lipsa unui cadru regulator unificat care ar reglementa modul de organizare și desfășurare a achizițiilor publice, reglementarea necorespunzătoare a activității unor grupuri de lucru pentru achiziții în cadrul autorităților contractante, calitatea redusă a planificării achizițiilor publice, justificarea insuficientă a ofertelor ș.a.

De asemenea, auditul a atestat unele imperfecțiuni ale sistemului electronic de achiziții publice – Sistemului Informațional Automatizat ”Registrul de stat al achizițiilor publice” (MTender).

Vicepreședintele Comisiei de control al finanțelor publice, Artur Mija, a atras atenția asupra situației terenurilor și imobilelor administrate de Ministerul Apărării și anume – celor nereflectate în evidența contabilă sau celor aflate în proprietate privată dar care  rămân la balanța ministerului.

Secretarul Comisiei de control al finanțelor publice, Oleg Canațui, a evidențiat perpetuarea problemelor în funcționarea sistemului electronic de achiziții publice (MTender).

Potrivit reprezentanților Ministerului Apărării, mai multe dintre neconformitățile constatate de auditori au fost deja remediate. În special, au fost întreprinse măsuri pentru creșterea gradului de transparență a procedurilor de achiziție.

În opinia Zinaidei Greceanîi, membru al Comisiei de control al finanțelor publice, problemele identificate de auditorii Curții de Conturi poartă un caracter sistemic și sunt caracteristice tuturor instituțiilor administrației publice centrale și locale. De ceea, Guvernul ar urma să vină cu o abordare de sistem a problematicilor legate de achizițiile publice, de înregistrarea patrimoniului, de aplicarea cadrului normativ și de utilizarea sistemului MTender.

În încheiere, Tatiana Cunețchi, președintele Comisiei de control al finanțelor publice, a anunțat că raportul comisiei, în urma audierilor de astăzi, va fi remis Guvernului care va trebui să formuleze soluții pentru problemele-cheie identificate.

”Este nevoie de soluții sistemice, complexe, care să excludă orice ambiguități și interpretări și care să ajute instituțiile publice să-și organizeze procesele financiare și contabile în mod corect, transparent și eficient”, a concluzionat Tatiana Cunețchi.      

03.11.2021 Audierea raportului auditului privind achizițiile publice în cadrul Ministerului Apărării

Direcția generală comunicare și relații publice a Parlamentului Republicii Moldova

Citește și

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More