Poziția PAS: Transportarea organizată și contra bani trebuie interzisă prin lege. Votul trebuie să fie liber și în niciun caz exercitat contra a 25, 50 sau 100 de euro

Fracțiunea PAS consideră inadmisibil ca prevederile Codului Electoral să facă partizanat în avantajul unui anumit actor electoral, de aceea a înregistrat mai multe amendamente la proiectul de lege nr 263 care prevede modificări la Codul Electoral și insistă pe excluderea prevederilor dubioase care urmăresc să avantajeze un anumit candidat. Despre aceasta a anunțat deputatul PAS Sergiu Litvinenco, membru al Comisiei juridice, numiri şi imunităţi, evidențiind cele mai importante revendicări ale PAS: neadmiterea transportării organizate și contra bani a alegătorilor din stânga Nistrului; necesitatea de a extinde timpul votării în contextul crizei pandemice; inadmisibilitatea limitării drepturilor observatorilor; neadmiterea utilizării instituțiilor statului în spoturile electorale, admiterea studenților la vot la locul unde își fac studiile.

În context, Sergiu Litvinenco și-a exprimat îngrijorarea față de mai multe prevederi și a precizat că doar modificările care îmbunătățesc drepturile electorale și sunt în măsură să asigure un proces electoral liber și corect pot și trebuie promovate.

Deputatul PAS Sergiu Litvinenco: „Am spus că, în principiu, modificările la Codul electoral sunt necesare în contextul în care avem 6 adrese ale Curții Constituționale adoptate urmare a alegerilor din 2016 și în care sunt inserate aspectele care trebuie soluționate. Atunci Curtea a constatat mai multe fraude, însă nu s-a putut contabiliza măsura acestor fraude pentru a constata că ele au influențat rezultatele finale.

Însă, din păcate, în afară de aceste aspecte, în proiect se regăsesc și alte lucruri care, dincolo de faptul că nu au găsit consensul actorilor politici și al societății în ansamblu, par a fi partizane în sensul avantajării unui anumit actor electoral.

1) În primul rând, așa cum a scris Curtea în hotărârea din 2016, trebuie să avem o soluție pe transportarea organizată și contra bani a alegătorilor din stânga Nistrului. Autoritățile constituționale nu controlează teritoriul din stânga Nistrului, acolo nu poți face campanie și agitație electorală. Mai mult decât atât, în accepțiunea Curții Constituționale, acolo este teritoriu ocupat. Poziția noastră este una foarte clară: oamenii care se interesează de procesul politic din țară, oamenii care își văd viitorul în cadrul unui stat integru trebuie să voteze. Fiecărei dintre aceste persoane trebuie să-i asigurăm dreptul de vot. Însă de aici până a permite transportarea organizată și cumpărarea masivă a voturilor așa cum s-a întâmplat mai ales în alegerile din 2019, este cale lungă. Și, din punctul nostru de vedere, acest lucru este inadmisibil. Transportarea organizată și contra bani trebuie interzisă prin lege, or acest lucru periclitează libertatea și corectitudinea scrutinului. Votul trebuie să fie liber și în niciun caz exercitat contra a 25, 50 sau 100 de euro.

2) Este inadmisibil, în contextul crizei pandemice, să micșorezi timpul de votare. Dimpotrivă, având în vedere necesitatea respectării distanței fizice, este necesară extinderea timpului votării. De aceea, majorarea timpului de votare la 2 zile pare a fi cea mai bună soluție. În cel mai rău caz, trebuie să se permită extinderea zilei votării dacă la secțiile de votare în momentul expirării timpului de votare sunt rânduri determinate de COVID-19.

3) Este inacceptabilă și limitarea drepturilor observatorilor. Și aici vorbim de vreo 4 prevederi care sunt în măsură să diminueze rolul persoanelor care monitorizează procesul electoral. De ce este nevoie de această măsură? De unde a apărut ea? Ea nu rezultă nici din adresele Curții, ea nu a fost nici justificată măcar la nivel formal. Pare a fi o măsură care vine să facă mai ușor procesul de fraudare. Mai mult decât atât, modul cum este formulată sancționarea contravențională pentru orice implicare în campanie ar putea fi interpretată în general că ONG-urile care se ocupă de monitorizarea alegerilor nu vor putea activa.

4) Noi așa și nu am înțeles de ce este nevoie să se permită utilizarea în spoturile electorale a instituțiilor statului. Noi credem că acest lucru nu trebuie permis. Mai mult decât atât, noi credem că trebuie să se interzică și utilizarea lăcașelor de cult în spoturile politicienilor. Mai ales având în vedere constatarea Curții Constituționale din 2016 referitoare la implicarea ilegală a bisericii în alegeri.

5) Noi credem că studenții trebuie să poată vota așa cum votează și la alegerile parlamentare – la locul unde își fac studiile.
Mai sunt și alte lucruri în raport cu care am formulat amendamente”.

Amintim că pe data de 6 august, în cadrul Comisiei juridice, numiri și imunități, a avut loc o întrevedere cu reprezentații Comisiei de la Veneția, unde s-a discutat pe marginea proiectului de lege privind modificarea Codului electoral, Codului contravențional și Codului serviciilor media audiovizuale, votat în prima lectură, în luna iulie curent și unde deputații Comisiei juridice, numiri și imunități și-au expus opiniile despre amendamentele înaintate.

Fracțiunea parlamentară PAS, Blocul ACUM

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More